dissabte, 21 de juny de 2014

Més seriòs que el Piton Carré - Besiberri Sud (3.029 m.)

1500 metres de desnivell, 16K de recorregut i 13 hores per al meu 7é tres-mil

La pujada i baixada al Besiberri Sud ha resultat a la fi la remontada i baixada a un tres-mil que més he disfrutat [fotos de l'expedició completa].
Han coincidit molts factors favorables: recuperació de la tendinosis que em maldava el genoll en edicions anteriors, bon estat de forma per la preparació de maratons els últims tres anys, botes de la talla adient que no m'han destrossat les ungles, bon oratge, neu en abundància i una boníssima gestió del temps dedicat a l'esforç.

El grup de l'expedició "cunyats" 2014 al parquing davant el Refugi de Conangles
D'esquerra a dreta: Ismael, Ricard, Ferran, Francesc, Isabel, Pepe, Marisa, Roberto, Toni, Rafa, Julio, Salva i Jose Luis

La ruta durà tretze hores en les quals vam superar un desnivell positiu de 1564m. i 16 quilómetres de recorregut.
perfil de l'excursió
Com a forma de gestionar l'esforç, la ruta es pot dividir en sis fases:
I) Pujada fins a l'estany de Besiberri (1990m.) [lletres A-C al mapa]
II) Travessia del desguàs de l'Estany fins l'Estanyet [E]
III) Pujada fins superar el Refugi de l'Estanyet i accés al Plateau (2750m.) [D]
IV) Travessia del Plateau [F]
V) Accés al Coll d'Abellers (2.864m.) [G]
VI) Atac al cim (3.029m.) [H]

A destacar diversos moments de la jornada:
- Parada i esmorçar a l'Estany de Besiberri. Un lloc on es pot arribar en poc més d'una hora i mitja i que ofereix un entorn admirable per passar una bona jornada amb família i amics.
- Arribada a l'Estanyet. Aquí es queden Ismael, que ha vist com se li obria la bota en canal, i també Salva i Rafa, que decideixen fer costat a Ismael. La resta debatim sobre si pujar cap al refugi o afrontar directament la gran canal que baixa des del Plateau. La canal té prou neu però sembla massa exigent i pessada per pujar-la frontalment. El camí cap el refugi ens puja cap una cornisa de roca i suposem que ens obrirà un pas nevat per sobre de la cornisa. A la fi, el torrent que va cap l'estany no ens deixa cap altra opció que pujar entre el refugi i la cornisa. Busquem cadascú pel seu compte i després afrontem tres vies diferents per superar el cap del torrent.
- Ens reagrupem i iniciem la travessia del Plateau. Aquí es queda Pepe, que decideix no seguir l'ascensió.
- Accés al Coll d'Abellers. Davant les tres opcions, les #CamessFF anaren rectes a la de major pendent: gairebé des del propi plateau (2.800m), agafar la canal més llarga i totalment directa (la més occidental, a la dreta pujant), amb pendent de 43º; en total, 94m de desplaçament (69m de distància horitzontal al mapa) per tal de salvar 64m de desnivell [fotos de la pujada i baixada d'aquesta canal]

- El cim, sempre un moment meravellòs.
El grup que va aconseguir fer el Besiberri Sud (3.029 m.)
D'esquerra a dreta: Julio, Roberto, Marisa, Toni, Francesc, Jose Luis, Isabel, Ricard i Ferran
- La baixada de la canal a partir del Coll d'Abellers ben pronunciada i amb una lleugera 'panxeta' ens va fer aprendre a descendir pas a pas i amb tota l'atenció posada en cada moviment del piolet i dels grampons. Davant la relliscada, sense perjudici físic, de Toni i d'Isabel i les "brometes" següents, Ricard va pronunciar la frase que resumeix l'experit d'aquesta excursió: "açò és més seriòs que el Piton Carré".
- Al retorn per l'Estanyet vàrem viure un trencament de gel, sense més conseqüències que una remullada dels pantalons de Jose Luis.
Jose Luis comprova que la terra es mou sota els seus peus.

En definitiva, una molt bona experiència, bon contacte amb la natura i un exercici molt i molt enriquidor.
Llarga vida a les expedicions de cunyats!
Llistat dels set tres-mils assolits fins ara. La foto és dalt del Besiberri Sud.